vrijdag 2 mei 2014

My worst date ever: de piloot

Ik moet erkennen dat ik niet geheel nuchter was tijdens onze eerste ontmoeting, die bewuste Koninginnenacht. Op het oog een knappe kerel, goed figuur, lekker lang, met van die azuurblauwe zwijmelogen. Hij was piloot bij Martinair vertelde hij en ik meen me te herinneren dat z’n naam Martijn was. Veel meer wist ik me niet te herinneren omdat de alcohol toch een behoorlijk gat in m’n geheugen had geslagen. Een week later volgde een echte date en ik keek er echt naar uit om hem weer te zien.

Helaas. Het begon al toen hij belde om af te spreken. Mijn knappe adonis heette geen Martijn, maar Dirk. Dirk? Zo heet een keutelboer uit de achterhoek. Kun je zo afknappen op iemands naam? Enfin, ik zette me over deze kleine teleurstelling heen en we spraken af bij een restaurant in Utrecht. Ik was casually late en mijn date zat al aan de chique gedekte tafel op me te wachten; wit tafellinnen, kaarsen, kristallen wijnglazen, het was zeker niet het minste restaurant, dacht ik opgetogen. Blijkbaar zat mijn date al enige tijd op mij te wachten, want hij had al een heel broodmandje en een bakje knoflookboter verorberd. Toen hij mij gedag zei en me op m’n wang zoende, sloegen de weeïge knoflookwalmen me in m’n gezicht. Even vertrok m’n hele lijf, door deze wantstaltige geur, die je natuurlijk nooit ruikt als je zelf knoflook hebt gegeten. Maar ja, voor een eerste date ga je natuurlijk geen knoflook eten, of uien, of welk ander stinkend ingredient dan ook. Martijn, die dus eigenlijk Dirk heette, plofte op z’n stoel. Heeeee, haaalllloooo? Waar zijn de galante mannen gebleven die voor je opstaan en je stoel aanschuiven? Voor ik goed en wel zat, begon hij direct zijn relaas: hij en z’n ex waren net uit elkaar. Naïef als ik was, rook ik nog steeds geen onraad, enkel een penetrante knoflooklucht misschien, maar ik was toen nog steeds vol goede moed op een leuke avond met wellicht een spannande afloop. Toch in ieder geval een beetje zoenen. Ik had toch wel pepermuntjes of kauwgom meegenomen?  Hij bestelde een biertje, terwijl ik een beetje had gehoopt dat we samen een goede fles wijn zouden drinken. Een kristallen glas verdween direct van het tafellinnen. Even overwoog ik om zelf dan maar een dure fles Chablis te bestellen maar ik hield me in met een glas bescheiden huiswijn. Dirk vervolgde zijn verhaal, dat steeds meer op een betoog ging lijken. Nog steeds over z’n ex uiteraard. Semi-geinteresseerd knikte ik hem af en toe liefglimlachtend toe, maar ik luisterde allang niet meer. Dirk had namelijk een vervelende eigenschap, die mij die bewuste nacht niet was opgevallen. Hij had zo’n saaie stem, dat je er spontaan bij in slaap viel. Geen enkele klemtoon werd benadrukt, geen vibraties of toonhoogtes in z’n stem. Gehypnotiseerd door z’n monotome monoloog, kijk ik naar z’n gezicht. Ik zie z’n lippen bewegen, maar ik hoor niets anders dan een geronk als van een vliegtuigmotor, of klonk het misschien eerder als het gezoem van een vervelende bromvlieg die om je hoofd vliegt. Ik ontdek iets groens tussen z’n tanden. Is het peterselie of iets waarvan ik de oorsprong wellicht absoluut niet wil weten. Af en toe dringen flarden van z’n woorden tot me door... “...dat kutwijf...”. Het gaat dus nog steeds over z’n ex. De ober komt de bestelling opnemen en ik ontwaak even uit deze hypnose.  Als de ober weg is, kijk ik in z’n ogen, de ogen die ik eerst zo prachtig vond. Nu zijn ze rooddoorlopen en de diepblauwe kleur is veranderd in een ondefineerbare kleur, als van de Noordzee. Hij is dronken besef ik. Opeens slaat de paniek toe. No way, dat die kerel z’n lamme, naar knoflook ruikende tong in m’n mond steekt! Hoe dronken was ik eigenlijk wel niet op die bewuste avond dat dit me allemaal ontgaan is? Hoe overleef ik deze avond op enigszins discrete wijze? Hellup....! Het voorgerecht wordt dan net opgediend....Oh ja, de rekening werd gesplit uiteraard. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten